Justering af tandremme på 2 ventilede Ducati motorer
Oversat med tilladelse fra:Ducatisuite nøgle

 

 

Kontrol og justering af tandremme er en af de vigtigste ting for af bibeholde sund drift af Ducati motoren. Fabrikken anbefaler udskiftning for hver 20.000 km. Så det er en god ide at kontrollere dem jævnligt, især når de nærmer sig udskiftning. Det vigtigste inden du starter er - lad vær med at stramme dem for meget. Det er den hyppigste grund til rembrud.
Hvis du justere dine remme så læg mærke til flossede kanter eller manglende tænder, det betyder remmene er for stramme. Hvis de er for stramme er der risiko for, remmene knækker ved høje omdrejninger, hvilket resultere i en eller begge ventiler kan ramme stemplet, hvilket medføre voldsomt motor harveri.
Så det kan ikke påpeges nok at korrekt remtilspænding er livsnødvendigt for din motor. En anden ting jeg anbefaler er fastspænding af justeringsrullen med 30Nm (23ft-lbs). Jeg har ikke kunne finde et moment for rullen, men baseret på boltstørrelse og gods mener jeg dette passer. Hvis nogen kender et moment så lad mig vide det.
Får du starter, skal motoren være kold, ellers passer målingerne ikke. Først vil jeg vise kontrollen uden af fjerne hele dækslet, og derefter gå over til justeringen.
belt1
En simpel kontrol af remmene tager kun et par minutter i alt, så det kan gøres jævnligt uden stress. Første trin er demontering af de to bolte der holder inspektions dækselerne på den vandrette og lodrette cylinder.
Den lodrette cylinder kan være svær at komme til på grund af ledninger og benzin slange. Så de trækkes til side. (Gælder kun for cykler med rørgitter stel).
belt2
belt3
Her er inspektions dækslerne væk. Brug lidt tid til inspektion af remmene, for slid, flossede kanter og manglende tænder. Remmene skal være i god stand - ellers skal de skiftes med det samme. Du kan se remmen bliver holdt på plads af to ruller, den ene i fast position og den anden med justerings slidser, til at øge eller mindske tilspændingen.
For kontrol af tilspændingen, skal slæk under den faste rulle fjernes. Remmen er ikke elastisk, så enten er der slæk eller også er der ikke. Det betyder ikke du skal prøve at presse remmen ned, bare trykke for at få slækket på denne. Leg lidt med det, til du mener du har en ide tingene.
belt4
belt5
Vandret cylinder.
Mens du holder remmen fri af rullen, er næste trin at føre en 5mm unbraco nøgle mellem remmen og den faste rulle. Det skal føles lidt ligesom et søgeblad, modstand dog uden at skulle presse, hvilket betyder der ikke må være luft mellem rem og nøgle ej heller mellem nøgle og rulle.
Så er det tid til den lodrette cylinder. Gør det samme her, men brug en 6mm unbraco. Slækket på den lodrette skal være 6mm, da den køre lidt varmere end den vandrette, som får bedre køling. Hvis man kun bruger 5mm på den lodrette er der risiko for rembrud.
belt6
Nå, hvad så hvis justering er nødvendig? Hvis en 5mm ikke kommer mellem rem og rulle på den vandrette, er det for stramt. Hvis en 6mm passer, er remmen for løs. Tilsvarende på den lodrette bare med 6mm og 7mm. Der er stor forskel mellem to størrelser unbraco nøgler, så det bør være oplagt om tilspændingen er korrekt.
belt7
Selv om det er muligt at justere dem med dækslerne på, er det noget rod. (Se de to billeder i bunden af siden). For at gøre det på den rigtige måde, skal de to øverste dæksel skruer på den lodrette cylinder fjernes.
Så arbejder man sig nedad og fjerner de tre skruer der holder dækslet til motoren, når der er gjort plads, ved at fjerne batteri ledningen (hvis det er en Gran Canyon er det nødvendigt at fjerne varmedækslet på afgangsrøret),
belt9
belt8
og så fjernes de to skruer på den vandrette cylinder. Nu skulle det kunne lade sig gøre at lirke de skrøbelige dæksler af.
Det kan være nødvendigt at fjerne skruerne til oliekøleren (ikke på Gran Canyon) - men pas på ikke at knække slangerne eller at den glider ned og ridser skærmen.
belt10
belt11
Dette billede viser dækslerne og alle tilhørende skruer. Nu kan du skrue inspektions dækslerne på mens de er til at arbejde med.
belt12
belt14
For at justere den vandrette rems tilspænding, løsnes de to juster rulle bolte med en 6mm unbraco nøgle, de sidder sikkert ret fast. Du vil se at der ikke skal meget til bevægelse af rullen til for at komme til yderpunkterne, så vær lidt forsigtig.
Jeg har fundet en sikker metode. Med en 5mm unbraco nøgle (på den vandrette cylinder) klemt ind mellem rulle og rem, skubbes justeringsrullen mod remmen mens den ene bolt strammes, derefter strammes den anden bolt.
belt18
belt17
Målingen kontrolleres som tidligere beskrevet.
Hvis den lodrette rem skal justeres er princippet det samme, bare med en 6mm unbraco nøgle.
belt16
Men hov det er jo den vandrette på billedet igen - ja men billedet jeg tog af den lodrette viser ikke noget godt, så brug fantasien.

Når du har kontrolleret, så gør det lige igen og spænd så boltene med 30Nm (23 ft-lbs), der er to bolte for hver rulle. Så er det tid til at montere dækslerne igen - det er bare omvendt rækkefølge. Husk at arrangere ledninger og slange korrekt, så de ikke bliver ødelagt af varme eller vibrationer. Hvis du er paranoid som mig, kan du give boltene en lille klat maling mod motoren, så kan du se om de giver sig. Nu er det tid til en lille køretur, hvorefter du lader den køle helt ned.
belt18
Fjern inspektions dæksler og kontroller lige for en sikkerheds skyld tilspændingen på remmene. Held og lykke
UPDATE: JUSTERING AF REMME MED DÆKSLER PÅ OG VARM MOTOR
Hvis du skal justere rem tilspænding med dæksler på. Varm motoren op med en lille køretur, herefter fjernes inspektionsdækslerne.
Løsn justerrulle med nøglen (A). Som tidligere beskrevet, er der ikke meget plads. Stik en 4mm unbraco nøgle mellem rem og rulle (B).
Brug en nøgle til at presse justeringsrullen mod remmen, og stram boltene (C). Tag unbraco nøglen ud. Kontroller med 4mm unbraco igen. Bemærk når det udføres på en varm motor bruges en 4mm nøgle både på den vandrette og den lodrette. Motoren har udviet sig (lidt mere på den lodrette)
belteasy1
belteasy2
Rev: 16/04-04