Sådan så projektet ud på købsdagen.

 

Bagsvingeren.

 

Forhjul / pick-up.

 

Klistermærker

 

Malerkabinen

Min Elefant

Jeg købte min elefant 350 hos formanden for "Ducati Club Danmark" i september 2005, med det mål at ende med en motard elefant 650.

Udgangspunktet var en godt slidt model fra 1985, hvor der for en beskeden merpris fulgte en 650er motor med.

Da alt var adskilt kunne jeg se at alle bøsninger i bagenden skulle skiftes, det er en pæn udskrivning på lejer og pakdåser. Da de var bestilt kunne jeg gå igang med at finde nogle støbte fælge med samme akse tykkelsen og en bredde jeg kunne leve med. Det blev et par fælge fra Suzuki GS 500/550 i bredden for 3,0x17" og bag 3,75x17". Indkøbt hos "LC racing" i Rønnede. Man skal huske at baghjulet ikke løber i midten af bagsvingeren, når man måler ud til afstandsstykker.

Så var tiden kommet til bremseskiver - en motard skal have waweskive foran, og diameteren blev 310mm, bagpå valgte jeg 250mm begge fra italienske "Braking", så forskiven er 50mm større og bagskiven er 10mm større. Så der var lidt arbejde med dette i begge ender, jeg klarede det med lidt hjælp fra en kolega på den maskinfabrik hvor jeg arbejder.

Speedometeret var jeg nød til at finde en løsning på, da den breddere forfælg ikke lævnede plads til speedometerdrev, som også skulle have anden udveksling da hjulet var mindre (det kan lade sig gøre at købe "Veglia" drev til 17" hjul). Jeg fandt et "Koso" speedometer med pick-up og analog-visning af hastighed og digital kilometertæller. Det er købt hos "Louis" i Tyskland, hvor jeg også har købt kåbe og blinklys.

Jeg har selv malet cyklen, de specialfremstillede mærker er lavet af Peter Hansen i Søddinge på Fyn.

Jeg skulle bruge noget afdækning omkring instrumenterne, her fandt jeg noget skum som bruges til at filte på - sådan en form for tekstil. Nogen gange skal man tænke lidt alternativt når der bygges motorcykel.

Som afslutning vil jeg sige at cyklen er ved at være så gammel at det kan være et problem at få originale reservedele, specielt gummi-dele.

 
Instrumenter
I værkstedet

 
Motard front 350 elefant

 

Motard 350 elefant
 
 

 

Jeg har lige anskaffet en gaffelstabilisator,
det er ligesom at få en ny cykel. Den flexer ikke når man bremser og den er meget
mere stabil gennem sving.
Det er virkelig at anbefale - og så er den lavet af italienske Paolo Tarozzi (no. 32 0015).

Gaffelbro på elefant  
 

 

Originalt

  • Forhjul: 21"x1,85"
  • Baghjul: 17"x2,75"
  • Forbremse: Ø260 mm
  • Bagbremse: Ø240 mm
  • Tankindhold: 17,5 liter
  • Slagvolumen: 350 ccm
  • Sædehøjde: 905cm
  •  

    Modificeret til

  • Forhjul: 17"x3"
  • Baghjul: 17"x3,75"
  • Forbremse: Ø310 mm
  • Bagbremse: Ø250 mm
  • Tankindhold: 17 liter
  • Slagvolumen: 650 ccm
  • Sædehøjde: 850cm
  •  

  • Jim Nielsen
  • Nattergalevej 4
  • DK-4130 Viby Sj.
  • Rev.: 24/01-16