Jeg købte min elefant 350 hos formanden for "Ducati Club
Danmark" i september 2005, med det mål at ende med en motard
elefant 650.
Udgangspunktet var en godt slidt model fra 1985, hvor der for en
beskeden merpris fulgte en 650er motor med.
Da alt var adskilt kunne jeg se at alle bøsninger i bagenden
skulle skiftes, det er en pæn udskrivning på lejer og
pakdåser. Da de var bestilt kunne jeg gå igang med at
finde nogle støbte fælge med samme akse tykkelsen og
en bredde jeg kunne leve med. Det blev et par fælge fra Suzuki
GS 500/550 i bredden for 3,0x17" og bag 3,75x17". Indkøbt
hos "LC racing" i Rønnede. Man skal huske at baghjulet
ikke løber i midten af bagsvingeren, når man måler
ud til afstandsstykker.
Så var tiden kommet til bremseskiver - en motard skal have
waweskive foran, og diameteren blev 310mm, bagpå valgte jeg
250mm begge fra italienske "Braking", så forskiven
er 50mm større og bagskiven er 10mm større. Så
der var lidt arbejde med dette i begge ender, jeg klarede det med
lidt hjælp fra en kolega på den maskinfabrik hvor jeg
arbejder.
Speedometeret var jeg nød til at finde en løsning på,
da den breddere forfælg ikke lævnede plads til speedometerdrev,
som også skulle have anden udveksling da hjulet var mindre (det
kan lade sig gøre at købe "Veglia" drev til
17" hjul). Jeg fandt et "Koso" speedometer med pick-up
og analog-visning af hastighed og digital kilometertæller. Det
er købt hos "Louis" i Tyskland, hvor jeg også
har købt kåbe og blinklys.
Jeg har selv malet cyklen, de specialfremstillede mærker er
lavet af Peter Hansen i Søddinge på Fyn.
Jeg skulle bruge noget afdækning omkring instrumenterne, her
fandt jeg noget skum som bruges til at filte på - sådan
en form for tekstil. Nogen gange skal man tænke lidt alternativt
når der bygges motorcykel.
Som afslutning vil jeg sige at cyklen er ved at være så
gammel at det kan være et problem at få originale reservedele,
specielt gummi-dele.