Min GC

Min GC taget ved skibsætningen ved Lejre.

 

Beholder
Montering af beholder.

 

Vakummslange

Montering af vakuumslange på indsugning.

Mine Cagivaer

Hej, Jim er mit navn, jeg bor i omegnen af Roskilde min GC købte jeg i 2000, selv om det er en ´99 model. Jeg havde ikke nummerplade på den det første år, da jeg havde en Moto Guzzi LM II der var lidt svær at sælge. Cagivaen har jeg nu rullet omkring 80.000km på. Der er nu kommet en elefant til stalden, der kommer lidt om den i bunden af denne side!

Der er lavet et par modifikationer på GCen. Noget af det første jeg gjorde var at montere en metalring for enden af gasrullen da vægtklodsen i styrenden gjorde at gasse ikke ville slippe.

Så fandt jeg ud af at der var en kæde ser skulle smøres - det var jeg ikke van til da Guzzien havde kardan. Så der måtte en scottoiler på.

Så jeg viser et par billeder her af hvordan sådan en fætter kan monteres.

Smørerør

Montering af smørerør ved kæden.


 

Vedligeholdelse

Jeg skiftede dæk efter 21 000km og igen ved 42 000km, der blev monteret Michelin Anakee som er til "alt terræn". Jeg har fundet ud af at dækkene er meget følsomme overfor korrekt dæktryk, hvis det er for lavt bliver langsgående striber meget mærkbare.

Kæden er skiftet inden jeg kørte til Italien i sommeren 2004, da viste klokken 25 000km så den originale har holdt godt. Hele kædekittet er skiftet igen ved 45 000, denne gang med et uoriginalt forkædehjul fra PBR, købt gennem "Jysk motor lager". JT sprocket laver også et uoriginale kædehjul, men de er til 530 kæde, og ikke den originalt monterede 525 kæde - så pas på!

Begge Cagivaer
Et vinter billede

 

I starten af sæson 2005 fik jeg lyst til at montere diodelys bag på cyklen, så jeg handlede hos "Louis" i Tyskland.

Derudover har jeg monteret håndbeskyttere fra en "elefant" (med små modifikationer passede de).

Håndbeskyttere

Baglys
Bagenden af cyklen
Håndbeskytter
 

Mulige problemer

stik

Brændt stik til regulator.

Der er et par ting man skal være opmærksom på, stikket ved regulatoren har det med at smelte, med lade problemer til følge.
Oliekøleren køler for meget, når temperaturen falder til under 15 grader.

Som du nok kan se til højre er det ikke altid motorcyklen bruges - som den er beregnet til, en mus havde lavet spisekammer i luftfilterkassen.

 

Sæson 2016 blev lidt kedelig, da cyklen døjede med at starte. Der blev kun kørt 500km. Efter stort set alle sensorer var skiftet uden held, røg den en tur til FI motor - der heller ikke kunne finde årsagen. Ledninger til diverse sensorer blev skiftet, test med anden EFI computer - ingen ændring. Ny starter - se nu startede den igen, det viser sig at EFI ikke tænder/sprøjter hvis motoren ikke tørner minimum 600 omdrejninger.

Nu spiller den igen.

Luftfilter
Mus i luftfilter Luftfilter m. kirsebærsten

 

Special værktøj

Jeg må også hellere fortælle lidt om mit specialværktøj.

Jeg har lavet nogle "støtteben, til cyklen. De skal bruges når den bagerste ventil skal stilles og er nød til at afmontere bagdæmperen (det er ikke nødvendigt når man bare skal kontrollere spilrummet).

Støtteben

Plast dims
Jeg har også lavet en holder til ventilen, der sørger for ventilen ikke forsvinder ind i topstykket når man fjener låse clipsene til den nederste (lukke)shim.

 

 

Jeg har også modificeret en 19mm rør nøgle så det er mulig at skrue benzin koblingerne ud/ind af tanken uden at tage tanken af. Det er jo et ret omfattende job.

Nøgle til tankkobling



Når forhjulet skal af er man nød til at hænge motorcyklen op
.

Billedet viser hvordan jeg løste problemet.

forhjulsophæng ophængning Kremly tank

Ventil justering er lidt specielt på en Ducati motor, princippet er vist på billedet herunder.

Billedet forklarer hvordan man måler spilrummet på både åbne (øverste)og lukke (nederst), hvor man lige skal tage og trykke "ventil fjederen" sammen.

Ventil justering

 

Computer justering

Jeg har købt et PC program (Techno Research) til fejlfinding på cyklens computer. Det kan bl.a. bruges hvis der er fejl på en føler og man ikke ved hvilken. Men vigtigst af alt kan man bruge det til at justere gasspjælds potentiometeret, hvilket kan være dyrt på et værksted.

Herunder er et skærm billede af programmet tilsluttet min motorcykel.

Støtteben

Stik position
Stikket til computeren er pladseret på højre side lige under plast dækslet.

Elefanten

I oktober 2005 købte jeg en Elefant 350, den blev totalt adskilt for renovering, og ombygning til motard stil.

I foråret 2006 er jeg ved at være tilfreds med resultatet.

Klik her for at læse mere om ombygningen.


Min 350 elefant
Motard front 350 elefant

 

Motard 350 elefant

 

Ved siden af Cagivaerne har jeg også haft en Dnepr K750 fra 1956 med træk på sidevognen, den afløste i sommeren 2010 den Jawa 350 med sidevogn, jeg brugte som de fleste andre bruger en bil. Jeg henter byggematerialer til hus og have, hårde hvidevare, tæpper og køre på genbrugs stationen med alt mellem himmel og jord. De er nu erstattet med 4 hjulet køretøj, så fruen kan få transporteret hesten.

I sommeren 2017 solgte jeg Elefanten og erstattede den med en Ducati 900 Supersport (Også designed af Pierre Terblanche).

Carport

Min Dnepr Min tidligere Jawa

 

  • Jim Nielsen
  • Nattergalevej 4
  • DK-4430 Viby Sj.
  • Rev.: 10/07-18