Min GC taget ved skibsætningen ved Lejre.

Montering af beholder.
Montering af vakuumslange på indsugning.
|
Mine Cagivaer
Hej, Jim er mit navn, jeg bor i omegnen af Roskilde min GC købte
jeg i 2000, selv om det er en ´99 model. Jeg havde ikke nummerplade
på den det første år, da jeg havde en Moto Guzzi
LM II der var lidt svær at sælge. Cagivaen har jeg nu
rullet omkring 80.000km på. Der er nu kommet en elefant til
stalden, der kommer lidt om den i bunden af denne side!
Der er lavet et par modifikationer på GCen. Noget af det første
jeg gjorde var at montere en metalring for enden af gasrullen da vægtklodsen
i styrenden gjorde at gasse ikke ville slippe.
Så fandt jeg ud af at der var en kæde ser skulle smøres
- det var jeg ikke van til da Guzzien havde kardan. Så der måtte
en scottoiler på.
Så jeg viser et par billeder her af hvordan sådan en
fætter kan monteres.
Montering af smørerør ved kæden.
|
|
|
Vedligeholdelse
Jeg skiftede dæk
efter 21 000km og igen ved 42 000km, der blev monteret Michelin Anakee
som er til "alt terræn". Jeg har fundet ud af at dækkene
er meget følsomme overfor korrekt dæktryk, hvis det er
for lavt bliver langsgående striber meget mærkbare.
Kæden er skiftet
inden jeg kørte til Italien i sommeren 2004, da viste klokken
25 000km så den originale har holdt godt. Hele kædekittet
er skiftet igen ved 45 000, denne gang med et uoriginalt forkædehjul
fra PBR, købt gennem "Jysk motor lager". JT sprocket
laver også et uoriginale kædehjul, men de er til 530 kæde,
og ikke den originalt monterede 525 kæde - så pas på!
|
Et vinter billede |
I starten af sæson
2005 fik jeg lyst til at montere diodelys bag på cyklen, så
jeg handlede hos "Louis" i Tyskland.
Derudover har jeg monteret håndbeskyttere fra en "elefant"
(med små modifikationer passede de).
|
Bagenden af cyklen |
|
|
|
|
Mulige problemer
Brændt stik til regulator. Der er et par ting man skal være opmærksom på, stikket
ved regulatoren har det med at smelte, med lade problemer til følge.
Oliekøleren køler for meget, når temperaturen falder
til under 15 grader.
Som du nok kan se til højre er det ikke altid motorcyklen
bruges - som den er beregnet til, en mus havde lavet spisekammer i
luftfilterkassen.
Sæson 2016 blev lidt kedelig, da cyklen døjede med at
starte. Der blev kun kørt 500km. Efter stort set alle sensorer
var skiftet uden held, røg den en tur til FI motor - der heller
ikke kunne finde årsagen. Ledninger til diverse sensorer blev
skiftet, test med anden EFI computer - ingen ændring. Ny starter
- se nu startede den igen, det viser sig at EFI ikke tænder/sprøjter
hvis motoren ikke tørner minimum 600 omdrejninger.
Nu spiller den igen.
|
Mus i luftfilter
|
Special værktøj
Jeg må også
hellere fortælle lidt om mit specialværktøj.
Jeg har lavet nogle "støtteben, til cyklen. De skal bruges
når den bagerste ventil skal stilles og er nød til at afmontere
bagdæmperen (det er ikke nødvendigt når man bare
skal kontrollere spilrummet).
|
Jeg har også lavet
en holder til ventilen, der sørger for ventilen ikke forsvinder
ind i topstykket når man fjener låse clipsene til den nederste
(lukke)shim.
|
Jeg har også modificeret en 19mm rør nøgle så
det er mulig at skrue benzin koblingerne ud/ind af tanken uden at
tage tanken af. Det er jo et ret omfattende job.
|
|
Når forhjulet
skal af er man nød til at hænge motorcyklen op.
Billedet viser hvordan jeg løste problemet.
|
Ventil justering er
lidt specielt på en Ducati motor, princippet er vist på
billedet herunder.
Billedet forklarer hvordan man måler spilrummet på både
åbne (øverste)og lukke (nederst), hvor man lige skal
tage og trykke "ventil fjederen" sammen.
|
Computer justering
Jeg har købt
et PC program (Techno Research) til fejlfinding på cyklens computer.
Det kan bl.a. bruges hvis der er fejl på en føler og man
ikke ved hvilken. Men vigtigst af alt kan man bruge det til at justere
gasspjælds potentiometeret, hvilket kan være dyrt på
et værksted.
Herunder er et skærm billede af programmet tilsluttet min motorcykel.
|
Stikket til computeren
er pladseret på højre side lige under plast dækslet.
|
Elefanten
I oktober 2005 købte
jeg en Elefant 350, den blev totalt adskilt for renovering, og ombygning
til motard stil.
I
foråret 2006 er jeg ved at være tilfreds med resultatet.
Klik her for at læse
mere om ombygningen.
|
|
|
|
Ved siden af Cagivaerne
har jeg også haft en Dnepr K750 fra 1956 med træk på
sidevognen, den afløste i sommeren 2010 den Jawa
350 med sidevogn, jeg brugte som de fleste andre bruger en bil. Jeg
henter byggematerialer til hus og have, hårde hvidevare, tæpper
og køre på genbrugs stationen med alt mellem himmel og
jord. De er nu erstattet med 4 hjulet køretøj, så
fruen kan få transporteret hesten.
I sommeren 2017 solgte
jeg Elefanten og erstattede den med en Ducati 900 Supersport (Også
designed af Pierre Terblanche).
|
|
Jim Nielsen
Nattergalevej 4
DK-4430 Viby Sj.
|
Rev.:
10/07-18 |