En elefant

 

 

 

Fabrikken 2002

Fabrikken under vand i 2002

Fabrikken 2002

Her er et par pressemeddelser fra fabrikken:

Proton opfølgning 2004

Proton investering 2004

modelprogram 2004

Australien november 2003

oktober 2003

Australien oktober 2003

januar 2003

Oktober 2007 Husqvarna salg

Aermacchi træf 2008

Juli 2008 HD køb

ITALIAN SUPERBIKE CHAMPIONS 2008

RETIREMENT OF MASSIMO TAMBURINI

Telegraph Media december 2008

November 2009 HD ønsker at sælge

August 2010 Castiglioni brødrene køber MV Agusta tilbage

April 2014 Massimo tamburini afgået ved døden

Marts 2018 Cagiva måske som elektrisk mc

Marts 2018 Cagiva´s fremtid?

Cagivas historie

Cagiva er grundlagt i 1978, byen Varese i det nordlige Italien er hjemsted. Navnet er en sammensætning af Castiglione Giovanni og Varese. Det hele startede som et metal presseri der købte Aermacchi-HD.

Gennem tiden har Cagiva koncernen ejet flere forskellige mere eller mindre kendte motorcykelmærker, Aermacchi (som de købte af Harley Davidson), Ducati, Husquvarna, Moto Morini, CZ og ikke mindst MV Agusta.

Der har også gennem årene været deltaget i både off-road løb (som Paris-Dakar) og bane løb i forskellige klasser. Hvis du vil vide lidt mere om det, skal du bruge linket i toppen.

I de seneste år har koncernen kigget efter penge forskellige steder. Der blev brugt så mange penge på udvikling og markedsføring af MV Agusta, at der stort set ikke er kommet een motorcykel ud fra Varese de sidste 2år. Der har været bejlet til Piaggio, til Deutsche Bank, til et amerikansk invest firma, men nu ser det ud til Banca Intesa er villig til en genstart under "amministrazione controllata", så der i 2003 kan produceres 24.000 motorcykler, heraf 4.900 med Cagiva på tanken.

Nå men for at gennemgå tingene lidt kronologisk må vi hellere starte med Aermacchi som blev købt i 1978, dette dannede grundlag for motorcykel produktion.
I 1983 begyndte Castiglione brødrene at bruge Ducati motorer til Cagiva (i 1984 var det 6.000 motorer og i ´85 10.000), og i 1985 overtog Cagiva Ducati. Efter at have bragt Ducati på fode igen og ikke mindst øget markedsandele bl.a. på grund af succes i superbike, blev Ducati i 1996 solgt til Texas Pacific Group (TPG), for at skaffe kapital til resten af koncernen.

Designeren Tamburini kom til Cagiva i 1985 (hvor han bl.a. designede Ducati 916), før var han designer hos Bimota.

1986 blev der investeret i Husquvarna motorcykler, der var på fallittens rand. De glemte dog at sikre et par af de svenske teknikere. De startede det der i dag er kendt som "Husky"

1987 købte Cagiva Moto Morini, efter en årrække lukkede de Bolonga fabrikken i 1991. Morinis chef designer, Franco Lambertini gik over til Piaggio. Navnet Moto Morini blev solgt som en del af Ducati i 1996. TPG solgte navnet videre i 1999 til "Motori Franco Morini".

1990 blev produktionsrettighederne til "Mini Moke" købt. Det er en lille "off road" bil der har været lavet siden 1964 forskellige steder i verden. Produktionen der foregik i Portugal stoppede dog i 1993.

1991 indgås aftale med CZ om produktion af CZ og Jawa motorcykler og ikke mindst produktion af Cagiva modeller i den tjekkiske republik (Roaster 521 / 125ccm). Samarbejdet sluttede i 1997 bl.a. på grund af økonomiske problemer hos Cagiva i Italien. Dette blev enden på CZ motorcykler, fabrikken laver i dag gearkasser til Skoda.
Ved privatiseringen i den tidligere østblok blev Zbrojovka Breznice (støddæmper fabrik) i 1992 en del af CZ-Cagiva, den er solgt igen i marts 2000 til Body International Ltd. (Jawa/CZ har genoptaget produktionen sidenhen).

Efter eventyret med CZ/Jawa er blikket blevet rettet mod Indien, hvor der i 1999 indgås et samarbejde med Bajaj Auto Ltd. Det drejer sig hovedsageligt om firtakts motorcykler og scootere. Fabrikken i Chakhan forventes fuldstændig brugt til køretøjer med teknologi fra Cagiva og Tokyo R&D. Bajaj Auto Ltd. Samarbejder også med Kawazaki om lignende projekter. Nogle af modellerne har klare linier med CZ/Jawa, men der er også noget nyt imellem.

I 1995 køber Cagiva rettighederne til navnet MV Agusta. Der bruges mange kræfter på fremstilling af en afløser for de topmodeller der var inden for koncernen da man ejede Ducati. Resultatet er indtil videre MV Agusta F4 og Brutale.

I 1997 blev indgået en join venture aftale med Fast by Ferracci, som skulle garantere distributionen af Cagiva, Husquvarna og MV Agusta i USA.

I marts 1997 Køber Cagiva yderligere 30% af "International Vehicle Company" i Thailand, så de nu har 50% af aktierne, for at forstærke deres "join venture" med "KPN Groupe"

Der er også sket en navne forandring til "MV Agusta Group" inden for de sidste år.

I år 2002 og 2003 står det næsten stille for Cagiva koncernen, økonomien hænger i laser og der ledes efter en sum penge. Der findes en løsning med en form for økonomisk kontrol i samarbejde med "Banca Intesa". Dette betyder der kommer gang i hjulene igen. Ved udgangen af 2003 bliver der leveret cykler igen.

I 2004 kører det, men penge er stadig et problem, men som det kan ses i pressemeddelsen fra oktober 2004, er det nu kommet en økonomisk indsprøjtning fra den malaisiske bil producent Proton. Så nu kommer der motorcykler ud igen.

I foråret 2006 kom MV Agusta Motor SpA igen på italienske hænder, da investeringsselvskabet GEVI SpA fra Genua købte Proton´s aktiepost og samtidig øgede egenkapitalen med omkring 15 mill. Euro, så aktie mængden nu er over 72 mill. Euro.

Oktober 2007, MV Agusta sælger Husquarna til BMW, som vil føre det videre som selvstændigt mærke.

Juli 2008, MV Agusta sælger hele molevitten til amrikanske HD, så er vi tilbage hvor vi startede, de ønsker dog at fortsætte virksomheden i Verese hvor MV og enkelte Cagiva modeller bygges.

November 2009, HD sætter MV Agusta til salg, så må vi se hvor det ender?

August 2010 Castiglioni brødrene køber MV Agusta tilbage, så det atter er på italienske hænder.

Rev: 11/08-10