Nu skal det hele jo heller ikke gå op i Cagiva, men alligevel starter jeg med et par billeder fra den danske Ducati klubs formands garage. (Han laver også klæbemærker i mange udformninger). Herefter vil jeg skrive lidt om et par af de mest kendte italienske
motorcykelmærker og deres historie. |
|
|
|
![]()
|
Aprilia Aprilia er grundlagt lige efter anden verdenskrig da Cavaliere Alberto
Beggio startede produktion af cykler i Noale udenfor Venedig. I 1962
blev firmaet til aktieselskab og i 1968 deltog sønnen Ivano
Beggio i ledelsen. Det viste sig hurtigt at han interesse fokuserede
sig om motorcykler og sammen med et par venner lavede han den første
"Aprilia motorcykel" en 50kubik i guld og blå. Den
skabte opmærksomhed og de første "knallerter"
blev navngivet "Colibri", "Daniela" og Packi",
men modellen der var mest i Ivano´s sjæl var crosscyklen
"Scarabeo" der er produceret i forskellige 50 og 125 kubiks
versioner mellem 1970 og ´79. I 1974 blev Ivano direktør,
dette var også året for den første "ægte"
motorcross racer, kørt af Maurizio Sgarzani i junior klassen.
Med baggrund i den lavede man RC125 der blev presenteret i Milano.
I 1976 og 1977 vandt Aprilia det italienske mesterskab i motocross.
Alt dette med motorer leveret fra "Sachs", "Hiro"
og "Rotax". I 1985 begynde de også at deltage i road-race,
her udeblev resultaterne helle ikke, efter to år fik Loris Reggiani
den første sejr i 250 klassen ved San Marino GP. Toalt set
er det blevet til 13 kører mesterskaber og ni fabrikstitler. |
|
Ducati Ducati er grundlagt som radio fabrik i 1926, og inden fabrikken blev bombet i 1944, beskæftigede den omkring 11.000 arbejdere. Efter krigen startede man med at lave motore til montering på cykler "Cucciolo". Dette var en kæmpe succes og i 1950 var produceret over 200.000 Cuccioloer.I 1953 blev fabrikken delt op i "Ducati Elettronica S.p.A." og "Ducati Meccanica S.p.A.". Og allerede i 1954 startede Fabio Taglioni - manden der er fader til den desmodromiske L-motor der har gjort mærket til en legende. Frem til 1971 producerede Ducati udelukkende en cylindrede motorcykler. GT750 var den første gadecykel med L-motor, denne var grundlaget for Poul Smarts sejr ved 200 mile løbet på Imola i1972, motoren havde tandhjulsdrev til knasterne (bevel drive). Den var også grundlag for den legendariske 900SS der så dagens lys i 1977. I 1978 kom så "Pantah" motoren, den havde rem træk til knasterne og startede som 500 kubik og er siden vokset til 750 (F1modellerne) og ikke mindst til 851 og 888 der har vist deres kræfter ved flere gange at vinde "superbike WM". I 1984 brød økonomien sammen og "Cagiva group" overtog Ducati (se bare Elefanter og Alazurra med Ducati motorer). Under Cagiva blev udviklet et par nye Ducatimodeller - "Paso" i ´86 og "851" i ´87, og den store succes "916" i ´94, den er forøvrigt tegnet af Massimo Tamburini og den første med vandkøling. Cyklen har udviklet sig til nu at være "999". Derudover laver Ducati i dag modelleerne "Monster", "SuperSport", touring cyklen "ST" og den ny "Multi Strada". Der er et par retro modeller på vej mens jeg sidder og skriver disse ord. Cagiva solgte Ducati i 1996 til Texas Pacific Group (TPG), som stadig ejer Ducati. Mere dybdegående historie kan læses på "ducatisuite.com" eller "pasomotor.com" |
![]()
|
Laverda "Laverda Machine Agricole" er stiftet i 1873, hvor de producerede
landbrugsmaskiner, hvilket de stadig gør. Efter anden verdenskrig
var der mangel på transportmidler og Moto Laverda blev grundlagt
af Francesco Laverda i 1947 med hjemsted i Breganze. Den første
model "Laverda 75" blev præsenteret i 1950. Indtil
midt i ´60erne blev kun lavet små motorcykler, men i ´66
kom en 650er med 52 hk og en tophastighed på 180km/t, et par
år efter kom så 750kubikerne som blev det store gennembrud
på motorcykel fronten. I 1973 investeres i en ny fabrik, næsten
samtidig med at den tre cylinderede 1000er ser dagens lys. Og 1975
kommer en to cylindret 500 med otte ventiler. |
![]()
|
Moto Guzzi Moto Guzzi´s historie går helt tilbage til 1919, hvor
de første tanker til en 500 kubiks en cylindret motor med 4
ventiler og overliggende knast løb gennem hoved på Carlo
Guzzi. Denne debuterede i løbet Milano-Naples i 1921, men den
første sejr kom i Targa Florio samme år, hvorefter den
triumferede i en årrække. Den er grundstammen i Arione
(førkrigsmodel) og Falcone modellen (efterkrigsmodel) . |
![]()
|
Moto Morini Moto Morini er grundlagt i 1946 af Alfonso Morini og er beliggende
i Bolonga. De har fra starten produceret lette terrængående
motorcykler med totakts motorer på 125 og 175 kubik, hvilket
var meget populært Italien på det tidspunkt. Der blev
i 1963 vundet GP på en firtakt på 250 kubiks dohc med
Tarquinoi Provini som fører, og med stor succes. En kører
som Giacomo Agustini startede også på Morini, før
han gik over til MV. |
Rev: 16/04-06 |